Overvejer du at sælge din bolig, har du måske allerede lavet lidt research og stødt på ordet formidlingsaftale. Når du sælger din bolig via en ejendomsmægler, skal der nemlig udarbejdes en formidlingsaftale.

 

Formidlingsaftale ejendomsmægler

En formidlingsaftale er en skriftlig aftale mellem dig og din ejendomsmægler om, at din bolig skal udbydes til salg.

 

I aftalen tages der bl.a. stilling til, hvad sælger skal betale for markedsføring og hvilke medier, boligen skal markedsføres på. Det aftales også, hvor meget ejendomsmægleren skal have i salær samt andre omkostninger. Detaljerne i aftalen bestemmes af sælger og ejendomsmægler, men der er en række regler, som skal følges.

 

Formidlingsaftalen skal leve op til følgende

  • Aftalen skal altid være skriftlig
  • Aftalen skal underskrives af sælger og ejendomsmægler
  • Det skal oplyses, hvem der er ansvarlig ejendomsmægler
  • Aftalen skal indeholde boligens udbudspris
  • Vederlagets størrelse skal oplyses
  • Rådgivning om byggeteknisk gennemgang
  • Sælger skal oplyses om huseftersynsordningen
  • Særlige forhold i henhold til aftalen skal fremgå

En formidlingsaftale løber som udgangspunkt over 6 måneder. Herefter kan aftalen forlænges med 3 måneder ad gangen. Vilkårene for opsigelse skal fremgå i formidlingsaftalen.

 

Hvad skal du være opmærksom på i en formidlingsaftale?

I modsætningen til mange andre ejendomsmæglere, tilbyder vi hos Mæglerhuset altid fuld markedsføring i hele salgsperioden. Her får du alt i en samlet markedsføringspakke og bliver aldrig opkrævet ekstra betaling. Vi tror på, at omfattende og effektiv markedsføring på alle medier er nøglen til succes.

Hos Mæglerhuset er det 100 % solgt eller gratis. Du skal ikke betale 1 kr. til os, før boligen er solgt bortset fra udgifter til energimærke, tilstandsrapport og elrapport. Som sælger skal du være opmærksom på disse vilkår, så du er sikret de bedste forudsætninger for at få solgt.

 

Mange har svært ved at gennemskue de vilkår, der opstilles i en formidlingsaftale og med god grund! Hos Mæglerhuset har vi gjort det simpelt med én samlet markedsføringspakke, der gælder fra start til boligen er solgt. Vi vil være boligejernes foretrukne ejendomsmægler. Det kan vi kun være ved at tilbyde det bedste og mest gennemskuelige produkt, hvor vi ikke opkræver vores kunder ekstra betaling,” fortæller Simon Rye, den ene indehaver af Mæglerhuset

De tre indehavere af Mæglerhuset. Fra venstre: Mads Sørensen, Simon Rye og Thomas Skifter Andersen

De tre indehavere af Mæglerhuset. Fra venstre: Mads Sørensen, Simon Rye og Thomas Skifter Andersen

 

Salgsbudget og salgsprovenu

Når du indgår et samarbejde med en ejendomsmægler, modtager du også et salgsbudget, der viser sælgers indtægter fratrukket de udgifter, der er i forbindelse med handlen. Der kan både være tale om ejendomsmæglerens salær, udarbejdelse af skøde, lån i boligen m.v.

Som udgangspunkt viser et salgsprovenu de samme beregninger, som er opstillet i salgsbudgettet. Et salgsprovenu forekommer dog først, når et konkret salg nærmer sig. Her får sælger vist det nøjagtige overskud ved handlen og ligeledes udgifterne.

Overvejer du at sælge, er du meget velkommen til at kontakte os på 50 929 929 eller bestille en gratis salgsvurdering af din bolig. Har du spørgsmål, er du også altid velkommen til at kontakte os.

 

Læs også